Schrijven is een complexe vaardigheid waarbij veel factoren een rol spelen. Men heeft een goed ontwikkelde motoriek nodig van vooral de pols, hand en arm en een goede oog-handcoördinatie. Daarnaast komt er ook het ruimtelijke aspect bij kijken. In schrijven zijn er namelijk veel richtingsveranderingen, grootteverschillen en indelingen van het blad. Eveneens is de ontspannen houding van de hand erg belangrijk zodat men niet te veel druk zet en zo schrijfkrampen kan voorkomen. Het is de bedoeling een vloeiend, verbonden en leesbaar geschrift te verkrijgen.
We gaan kijken waar de oorzaak van het schrijfprobleem zich bevindt. Vaak komen schrijfproblemen samen voor met andere motorische of ruimtelijke tekortkomingen. Dit wordt grondig nagegaan tijdens het onderzoek. Tijdens de therapie wordt uitgegaan van de schrijfmethode op school en is er zo nodig overleg met de leerkracht. Er worden, indien nodig, adviezen gegeven voor op school en thuis. De oefeningen zijn heel kindvriendelijk en speels met veel variatie zodat de motivatie niet verzwakt. Motivatie van het kind is namelijk een belangrijke factor voor het slagen van de therapie.
Onder deze noemer vallen volgende onderdelen:
Problemen op deze gebieden kan op verschillende manieren tot uiting komen. Het kan gaan over kinderen die problemen hebben met lichaamsgevoel, kiezen van een voorkeurshand, puzzelen, patronen natekenen of nabouwen, vraagstukken bij rekenen, lezen omwille van verwisselingen van b/d/p of andere letters, spiegelbeeld gebruiken bij schrijven van letters en cijfers, moeite hebben met het structureren van een taak/opdracht,...
Dit zijn kinderen die één of meerdere van volgende symptomen vertonen:
In therapie werken we aan deze aspecten door structuur aan te brengen op een speelse manier. We trachten steeds met kleine stapjes vooruit te komen. Dit probleem wordt steeds aangepakt in combinatie met andere grof- en/of fijnmotorische problemen.