multi
Afspraak osteopathie

Maak hier uw afspraak voor osteopathie.
Indien u een nieuwe patiƫnt bent, dient u zich eerst te registreren.

deSPRONG
Groepspraktijk

t. 014 70 73 90

Korte Vianenstraat 4 bus 69
2300 Turnhout

info@deSPRONG.be

bibliotheek

Stotteren

Logopedie

Ouders reageren vaak erg ongerust als hun kind begint te stotteren en weten niet hoe te reageren. Het wordt vaak door familie of hulpverleners beschouwd als ‘normaal’ in de ontwikkeling van een kind. Vaak krijgt men adviezen zoals ‘dat waait wel over’ of ‘negeer het gewoon’. Het stotteren kan inderdaad vanzelf verdwijnen. Helaas is dit niet altijd zo. De meerderheid van de kinderen begint te stotteren tussen 2 en 5 jaar.  Ook op deze jonge leeftijd kan logopedie hulp bieden.

Voor informatie en advies kan u terecht bij een logopedist die gespecialiseerd is in stotteren.

 

Stottert mijn kind?

We maken een onderscheid tussen normale onvloeiendheden en stotteren.

NORMALE ONVLOEIENDHEDEN

Elk kind vertoont normale haperingen. Deze zijn bijvoorbeeld:

-          pauzes “Juf (stilte) mag ik met die (stilte) auto’s spelen?

-          een woord herhalen “Juf, mag ik met die die auto’s spelen?”

-          een stuk van de zin hernemen “ juf, moet ik, mag ik met die auto’s spelen?”

-          een opgevulde pauze “Juf, mag ik euhm euhm met die auto’s spelen?”

Deze normale haperingen vinden altijd plaats tussen woorden. Een woord wordt nooit doorbroken. Deze haperingen zijn deel van de normale taal- en spraakontwikkeling. Ze worden ook niet als anders of vreemd beschouwd door de luisteraar.

 

STOTTEREN

Sommige haperingen zijn geen normale haperingen. Dit noemen we stotteren. Stotteren doet zich ongewild en onvrijwillig voor. De verschillende soorten stotters zijn:

- Herhalingen van een klank of een lettergreep

  • Klankherhaling: “i-i-i-i-ik wil een koek!” “k-k-k-kom eens hier”
  • Lettergreepherhaling “van-van-vandaag ga ik zwemmen”

- Herhalingen van een éénlettergrepig woord (dit kunnen normale haperingen zijn wanneer het woord slechts 1 of 2x herhaald wordt. Het zijn vaak stotters wanneer het woord met spanning en 3x of meer herhaald wordt.)

  • “ik ik ik ik wil een koek!” “maar maar maar dat wil ik niet”

- Verlengingen: een klank langer maken (klinker of medeklinker)

  • “vvvvvvvvvandaag ga ik zwemmen” “daaaaaaaat wil ik hebben”

- Blokkeringen: vastzitten

  • “….. ik lust graag chips” “p…… papa mag ik spelen?”

Deze haperingen doen zich meestal binnenin een woord voor. Het woord wordt doorbroken (behalve bij éénlettergrepige woordherhalingen). Niet elk kind dat stottert vertoont elke soort stotter.

Het kind ervaart deze stotters als iets waar hij geen controle over heeft, de stotters ‘overvallen’ hem.